Onder deze intrigerende titel, met als subtitel Wat er gebeurde toen ik een “phishingtest deed” publiceerde Liesbeth Sparks van de KvK een interessant artikel over hoe overtuigend sommige phishingmails kunnen zijn.
Zij beschrijft onder andere hoe sterk phishingmailtjes kunnen zijn wanneer er gebruik gemaakt wordt van via social media als LinkedIn bekende gegevens van collega’s of zakenrelaties.
Tips
Interessant zijn natuurlijk altijd de tips die in dit soort artikelen zijn opgenomen. Die lichten we er hieronder dan ook graag even uit. Maar laat dit geen aanleiding zijn om de rest van het artikel niet te lezen, want dit is zeker de moeite waard.
Wat je kunt doen:
- Check de afzender. Is het een rare of onbekende afzender, of een gekke variant op een officieel mailadres, gooi de mail dan weg. Of laat ‘m controleren door je IT-beheerder.
- Controleer het linkje of de bijlage. Als je de cursor boven het linkje houdt, kun je zien waar deze naartoe leidt. Of google de bedrijfsnaam in de link.
- Bel of mail met de afzender. Antwoord niet op het mailtje dat je hebt gekregen, maar zoek contactgegevens op via een officiële website of je eigen contactenlijst.
- Vergelijk de mail met de voorbeeldphishingmails van de Fraudeheldesk.